Semlor!

Idag är det fettisdag, vilket betyder SEMLOR!
Jag är egentligen inte så förtjust men än väldigt förtjust i tanken. Och jag gillar att baka. Semmelbullarna står nu på jäsning för andra gången och ska snart in i ugnen. Måste smsa Andreas så att han köper grädde med sig hem idag, annars blir det trista semlor. haha

Gjorde efter samma recept förra året och dom är riktigt goda.

Minisemlor
50 g smör
2½ dl mjölk
25 g jäst
1½ dl kesella lätt
2 krm salt
1 tsk kardemumma
3/4 dl socker
8-9 dl mjöl
1 uppvispat ägg

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken . Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt salt, kesella, kardemumma, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Jäs under bakduk 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut små, runda och släta bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20 min. Pensla upp ett vispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 5-7 min.

Resten kan vi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0